• Čelní VZV
  • BMJ #024

JAKÝ PLYN SE POUŽÍVÁ PRO PLYNOVÝ POHON VZV (JEŠTĚRKY)?

JAKÝ PLYN SE POUŽÍVÁ PRO PLYNOVÝ POHON VZV (JEŠTĚRKY)?

Poradíme vám zde nejen jaký plyn je vhodný pro vysokozdvižné vozíky na plynový pohon, ale zmíníme zde i ostatní záležitosti týkající se tohoto osvědčeného pohonu. I MojeMT.cz

Plynové vozíky (LPG vozíky) jsou poháněny ČISTÝM PROPANEM stlačeným do tlakové, dnes již převážně, kompozitní plynové láhve (10 kg). 

Je to z toho důvodu, že při používání běžného propan-butanu dochází k rychlejšímu zanášení palivových membrán a filtrů, k poklesu výkonu stroje a dalšímu poškozování vozíku.

Každá tlaková plynová láhev musí mít pravidelné revize a tlakové zkoušky (značeno na obale).

Pozn.: LPG (Liquefied petroleum gas - zkapalněný ropný plyn) je buď propan, nebo butan, nebo směs propanu a butanu.

Kompozitní plynová láhev

Kompozitní plynová láhev je průhledná, což zajišťuje přehled, kolik plynu v ní ještě zbývá. Důležitým parametrem je i bezpečnost - kompozitní láhev v případě požáru, na rozdíl od ocelové láhve, nemůže explodovat. Dále u ní nehrozí žádná koroze, ventil je s omezovačem průtoku. 

Kompozitní tlaková láhev je v porovnání s klasickou ocelovou láhví výrazně lehčí a bezpečnější. Zatímco běžná kovová láhev na 10 kg plynu má sama hmotnost 12 kg, kompozitní láhev váží méně než půlku. Pozn.: běžná PB láhev musí stát (resp. nesmí ležet); kompozitní láhve pro VZV leží na zadní části stroje a jsou pro to přizpůsobeny.

Mezi přední dodavatele speciálních kompozitních plynových láhví pro VZV patří spol. Primagas, dále pak spol. Flaga, nebo spol. Tomegas.

DOPORUČENÍ: zatím (bohužel) nedošlo ke sjednocení koncovek plynových lahví. Při případné výměně dodavatele lahví si zkontrolujte, zda-li nová koncovka lahve je kompatibilní s původní koncovkou tlakové láhve.  

Výhody plynových vozíků:

1) Ekologičtější =>

výrazně nižší obsah oxidu uhličitého (CO2) a oxidu dusičitého (NO2). Dále plynové vozíky není nutné dovybavit katalyzátorem výfukových plynů a filtrem pevných částic. Pro firmy, které se snaží snížit svou uhlíkovou stopu, jsou je tento typ vozíků zajímavou alternativou.

2) Univerzální použití venku i ve vnitřních prostorech =>

plynový vozík má minimální výfukové zplodiny ve srovnání s dieselovým pohonem. Má tichý chod a vysoký výkon překládky. Bez problémů zvládne dlouhé přejezdy i výrazné stoupání. Hodí se hlavně pro jednosměnný provoz – při vyšším nasazením je ekonomičtější elektrický vozík.

3) Provoz bez zbytečných prostojů =>

snadná, rychlá a fyzicky nenáročná výměna plynové láhve u daného VZV. Ve srovnání s vozíkem na elektrický pohon zde nemusíte čekat cca 8 hodin na plné nabití baterie, popř. pořizovat si druhou baterie pro nepřetržitý provoz.
Dnešní moderní vysokozdvižné vozíky na plynový pohon jsou vybaveny senzory a umí si pohlídat stav plynu v tlakové lahvi. Včas upozorní řidiče VZV na potřebu výměny plynové bomby – a to s předstihem cca 10 až 15 minut.

4) Pořizovací cena VZV s plynovým pohonem =>

ve srovnání s elektrickým vozíkem stejné tonáže neplatíte cenu za baterii; ve srovnání s VZV s dieselovým pohonem bývá pořizovací cena nového stroje o cca 10% nižší.

Nevýhody plynových vozíků:

1)    Nutnost vytvoření si zásob plynových nádob a dbát na bezpečné skladování

*****

VZHŮRU DO VÝBĚRU

Pokud se rozhodujete ohledně koupě nového, použitého, nebo repasovaného čelního VZV s plynovým pohonem -> podívejte se na naši bohatou nabídku a vyberte si prostřednictvím filtrů ten nejvhodnější stroj pro vaši potřebu.

Kompletní nabídka manipulační techniky

SOUVISEJÍCÍ TÉMATA

1)   https://www.mojemt.cz/blog/jak-spravne-vybrat-celni-vysokozdvizny-vozik-celni-vzv

2)   https://www.mojemt.cz/blog/jak-spravne-definovat-parametry-celniho-vysokozdvizneho-voziku-celni-vzv-cast-2

3)   https://www.mojemt.cz/blog/kolik-mth-najedu-na-jedno-nabiti-energie-a-spotreba-vzv

4)   https://www.mojemt.cz/blog/jakou-spotrebu-ma-muj-vozik-energie-a-spotreba-vzv-cast-1

5)   https://www.idnes.cz/bydleni/energie/plynove-lahve.A130321_144409_stavba_web