- Čelní VZV
- BMJ #024
JAKÝ PLYN SE POUŽÍVÁ PRO PLYNOVÝ POHON VZV (JEŠTĚRKY)?
Poradíme vám zde nejen jaký plyn je vhodný pro vysokozdvižné vozíky na plynový pohon, ale zmíníme zde i ostatní záležitosti týkající se tohoto osvědčeného pohonu. I MojeMT.cz
Plynové vozíky (LPG vozíky) jsou poháněny ČISTÝM PROPANEM stlačeným do tlakové, dnes již převážně, kompozitní plynové láhve (10 kg).
Je to z toho důvodu, že při používání běžného propan-butanu dochází k rychlejšímu zanášení palivových membrán a filtrů, k poklesu výkonu stroje a dalšímu poškozování vozíku.
Každá tlaková plynová láhev musí mít pravidelné revize a tlakové zkoušky (značeno na obale).
Pozn.: LPG (Liquefied petroleum gas - zkapalněný ropný plyn) je buď propan, nebo butan, nebo směs propanu a butanu.
Kompozitní plynová láhev
Kompozitní plynová láhev je průhledná, což zajišťuje přehled, kolik plynu v ní ještě zbývá. Důležitým parametrem je i bezpečnost - kompozitní láhev v případě požáru, na rozdíl od ocelové láhve, nemůže explodovat. Dále u ní nehrozí žádná koroze, ventil je s omezovačem průtoku.
Kompozitní tlaková láhev je v porovnání s klasickou ocelovou láhví výrazně lehčí a bezpečnější. Zatímco běžná kovová láhev na 10 kg plynu má sama hmotnost 12 kg, kompozitní láhev váží méně než půlku. Pozn.: běžná PB láhev musí stát (resp. nesmí ležet); kompozitní láhve pro VZV leží na zadní části stroje a jsou pro to přizpůsobeny.
Mezi přední dodavatele speciálních kompozitních plynových láhví pro VZV patří spol. Primagas, dále pak spol. Flaga, nebo spol. Tomegas.
DOPORUČENÍ: zatím (bohužel) nedošlo ke sjednocení koncovek plynových lahví. Při případné výměně dodavatele lahví si zkontrolujte, zda-li nová koncovka lahve je kompatibilní s původní koncovkou tlakové láhve.
Výhody plynových vozíků:
1) Ekologičtější =>
výrazně nižší obsah oxidu uhličitého (CO2) a oxidu dusičitého (NO2). Dále plynové vozíky není nutné dovybavit katalyzátorem výfukových plynů a filtrem pevných částic. Pro firmy, které se snaží snížit svou uhlíkovou stopu, jsou je tento typ vozíků zajímavou alternativou.
2) Univerzální použití venku i ve vnitřních prostorech =>
plynový vozík má minimální výfukové zplodiny ve srovnání s dieselovým pohonem. Má tichý chod a vysoký výkon překládky. Bez problémů zvládne dlouhé přejezdy i výrazné stoupání. Hodí se hlavně pro jednosměnný provoz – při vyšším nasazením je ekonomičtější elektrický vozík.
3) Provoz bez zbytečných prostojů =>
snadná, rychlá a fyzicky nenáročná výměna plynové láhve u daného VZV. Ve srovnání s vozíkem na elektrický pohon zde nemusíte čekat cca 8 hodin na plné nabití baterie, popř. pořizovat si druhou baterie pro nepřetržitý provoz.
Dnešní moderní vysokozdvižné vozíky na plynový pohon jsou vybaveny senzory a umí si pohlídat stav plynu v tlakové lahvi. Včas upozorní řidiče VZV na potřebu výměny plynové bomby – a to s předstihem cca 10 až 15 minut.
4) Pořizovací cena VZV s plynovým pohonem =>
ve srovnání s elektrickým vozíkem stejné tonáže neplatíte cenu za baterii; ve srovnání s VZV s dieselovým pohonem bývá pořizovací cena nového stroje o cca 10% nižší.
Nevýhody plynových vozíků:
1) Nutnost vytvoření si zásob plynových nádob a dbát na bezpečné skladování
*****
VZHŮRU DO VÝBĚRU
Pokud se rozhodujete ohledně koupě nového, použitého, nebo repasovaného čelního VZV s plynovým pohonem -> podívejte se na naši bohatou nabídku a vyberte si prostřednictvím filtrů ten nejvhodnější stroj pro vaši potřebu.
Kompletní nabídka manipulační techniky
SOUVISEJÍCÍ TÉMATA
1) https://www.mojemt.cz/blog/jak-spravne-vybrat-celni-vysokozdvizny-vozik-celni-vzv
3) https://www.mojemt.cz/blog/kolik-mth-najedu-na-jedno-nabiti-energie-a-spotreba-vzv
4) https://www.mojemt.cz/blog/jakou-spotrebu-ma-muj-vozik-energie-a-spotreba-vzv-cast-1
5) https://www.idnes.cz/bydleni/energie/plynove-lahve.A130321_144409_stavba_web