• Čelní VZV
  • BMJ #016

Jak SPRÁVNĚ DEFINOVAT PARAMETRY čelního vysokozdvižného vozíku (čelní VZV) – část 2

Jak SPRÁVNĚ DEFINOVAT PARAMETRY čelního vysokozdvižného vozíku (čelní VZV) – část 2

Průvodce výběrem čelního vysokozdvižného vozíku – část 2 I MojeMT.cz

Pojďme společně poodhalit rozhodovací mapu zákazníka při pořízení čelního vysokozdvižného vozíku. Tento univerzální návod platí při nákupu:

I.      použitého (ojetého) stroje – v takovém stavu, jak se aktuálně nachází - bez repase. Většinou prodávající neposkytuje záruku.

II.    použitého repasovaného (ojetého) stroje – většinou po provedené údržbě a s platnou technickou kontrolou. Rozsah repase si definuje každý prodejce manipulační techniky sám. Záleží také na stavu konkrétního stroje. V nejvyšší úrovni repase dostáváte stroj snadno zaměnitelný s novým vozíkem a se zárukou min. 6 měsíců a „pár stovek“ motohodin (MTH - dle toho, co nastane dříve).

III.   nový stroj – prostě nový vozík se zárukou min. 12 měsíců nebo 1.200 motohodin (MTH - dle toho, co nastane dříve).

A)     ZÁKLADNÍ parametry při výběru čelního VZV 

1)   Použitý x použitý repasovaný x nový vozík
Při rozhodování, zda-li si pořídit použitý, resp. použitý repasovaný, nebo nový stroj rozhoduje převážně:
• "finanční síla" zákazníka = kolik peněz hodlá za vozík utratit
• nasazení vozíku = kolik motohodin (MTH) ročně najezdí
Pokud chcete používat vozík pouze pro občasnou manipulaci, doporučujeme sáhnout po použité, popř. repasované manipulační technice. Alternativou je ale i krátkodobý pronájem.

2)   Pohon
U čelního vysokozdvižného vozíku (VZV) se musíte rozhodnout, jaký pohon zvolíte. Aktuálně již neplatí: venkovní provoz = nafta, LPG, LPG/benzin; vnitřní provoz = elektrický pohon, popř. LPG. Elektrické vozíky jsou dnes již přizpůsobeny pro 100% venkovní provoz, včetně možnosti nabíjení v netemperovaných halách.

3)   Nosnost vozíku
V závislosti na hmotnosti manipulovaného břemene a max. výšce, kam je potřeba břemeno uložit, vyberte vhodnou max. nosnost vozíku. Pokud si nejste jisti, zdali vytipovaný vozík manipulaci zvládne,  vyžádejte si  tzv. zátěžový diagram k danému stroji (povíme si o něm příště).

4)   Výška zdvihu vozíku
Pokud manipulujete náklad na EUR paletě, počítá se min. výška zdvihu vysokozdvižného vozíku následovně:
max. výška uložení = max. zakládací výška regálu
+ 100 mm (= výška EUR palety)
+ min. 100 mm pro zdvih nad poslední zakládací úroveň

U výšky zdvihu je potřeba znát provedení zvedacího rámu (tzv. zvedačky):
■ teleskop (duplex) bez volného zdvihu
■ duplex s volným zdvihem
■ triplex
  
Typ rámu souvisí:
• se stavební výškou vozíku, resp. maximálním zdvihem
• s volným zdvihem (výška, po kterou se nemění stavební výška vozíku = nevysouvá se rám zvedačky)
• s volným průhledem přes zvedačku (např. u duplexu bez volného zdvihu vám nepřekáží uprostřed pístnice => krásný výhled z místa řidiče na manipulované břemeno)
• s cenou - platí hlavně u nových vozíků (za triplex si připlatíte)

5)   Stavební výška vozíku
Určitě by vás měla zajímat v případě, že budete manipulovat v prostoru se sníženým stropem, popř. máte nižší výšku průjezdních vrat.

6) U repasované techniky dále
rok výroby
aktuální nájezd motohodin (MTH)
• značka vozíku (zkušenosti s tímto výrobcem manipulační techniky, se servisem, s obchodníkem, zda se vám daná barva vozíku líbí)
rozsah repase (optimálně zjistit, co se měnilo) 
záruka (počet motohodin a počet měsíců)  
• prodejní cena!
• zda-li je doprava vozíku k vám zdarma 

Poznámka:
Je důležité vědět, kdy byla provedena poslední údržba na vozíku, její rozsah a dokdy je platná (roční) technická kontrola.
U elektrických vozíků s trakční baterií si doporučujeme vyžádat:
- údaje o baterii uvedené na štítku = napětí (V), kapacita (Ah) a rok výroby
- aktuální stav baterie = aktuální kapacita, popř. aktuální test výdrže baterie na jedno nabití a zda byly provedené servisní úkony (např. desulfatace baterie)
- stav a typ nabíječe

Mrněte na www.mojemt.cz -> všechny výše uvedené parametry si snadno vyfiltrujete a najdete vozík dle vašich požadavků a představ!

B)     OSTATNÍ parametry při výběru čelního VZV  

7)  Počet hydraulických funkcí
Pokud má vozík jednu hydraulickou funkci, může se využít např. na boční posuv.
Potřebujete-li sofistikovanější řešení (např. pozicionér s integrovaným bočním posuvem, otoč s bočním posuvem, boční posuv + teleskopické vidlice apod.), musí mít stroj dvě hydraulické funkce.   

8)   Typ ovládání hydraulických funkcí
• klasické pákové
• minipáky (2, 3 nebo 4)
• joystick
• prstové ovládání 

9)   Typ ovládání pojezdu vozíku
• „klasické“ => pedály: plyn + brzda
• „dvojpedál /Linde standard/“ => pedály: jízda dozadu + brzda + jízda dopředu

10)   Délka nosných vidlic
Standardně bývá 1150 mm (resp. 1100 mm -> 1200 mm pro bezpečnou manipulaci EUR palet), ale není problém žádat kratší (např. 800 mm), popř. delší vidlice (nap. 1600 mm -> 2400 mm).
Pokud nepotřebujete mít trvale delší vidlice, doporučujeme řešit tuto výzvu tzv. návleky na vidlice, resp. nástavci na vidlice. Kromě požadované délky nástavců na vidlice dejte pozor i na průřez návleků, aby vám zakoupené návleky pasovaly na nosné vidlice vašeho vozíku. 

11)   Typ a provedení pneumatik
• vzdušnicové
• plné = superelastické (SE); mohou být černé, popř. bílé = nešpinící

12)   Místo pro řidiče
Ochranný rám | Ochranný rám + střešní okno | Polokabina (přední + střešní okno, popř. přední + střešní + zadní okno) | Plná kabina (včetně dveří) | Plná kabina + topení | Plná kabina + topení + klimatizace

13)   Osvětlení
počet světel –> nejčastěji bývají 2x přední + 1x zadní
provedení –> moderní úsporná LED světla s větší svítivostí, nebo klasické halogen světla
použití –> pracovní osvětlení, přídavné pracovní osvětlení, poziční osvětlení, svítilna s integrovaným ukazatelem směru jízdy (blinkr)

14)   Bezpečnostní prvky
maják
akustická výstraha při couvání (= pípák)
• FloorSpot / BlueSpot / modré bezpečnostní světlo (dopředu / dozadu) = slouží jako bezpečnostní prvek. Jedná se o neoslňující LED světlo a v tomto případě je upevněno na stožáru vozíku. Je promítáno na podlahu v podobě modrého bodu (statického nebo dynamického) a to vždy cca 8 metrů před / popř. za vozíkem. Snižuje se tímto riziko střetu osob s technikou  - a to zejména v nepřehledných místech skladu (např. při výjezdu vozíku z regálové uličky).
• nově se vyskytuje požadavek na zónovou ochranu = světlo výstražné zóny = boční výstražná světla promítají červené světelné pruhy vlevo a vpravo vedle vozíku na podlahu a varují tím hlavně chodce a také projíždějící manipulační techniku.

15)   Přístup k vozíku
• pomocí klíče
• PIN klávesnice
• čip, popř. ID karta zaměstnance – popř. možnost napojení na váš Fleet management   

16)   Další možná opční výbava na vozíku
panoramatické vnitřní zrcátko (bývá součástí základní výbavy vozíku); vnější zpětná zrcátka (levé + pravé); autozásuvka na 12V;  integrovaný vážní systém; otočné sedadlo; sluneční roletka na čelním skle; otvírací střešní okno; úprava do mrazírenského prostředí …

17)   Pro elektrické čelní vysokozdvižné vozíky
• baterii
• nabíječ

Pozn.: u trakční baterie je nutné také řešit kanystr na dolévání demineralizované vody => blíže k tomuto tématu další příspěvek Blogu Mazaná ještěrka.

C)     ZÁVĚREČNÁ DOPORUČENÍ při koupit čelního VZV  

18)   Možnost bezplatného vyzkoušení vozíku
Dnes toto nabízí téměř všichni renomovaní prodejci použité / repasované techniky.
Můžete si vybraný vozík vyzkoušet přímo ve svých prostorech a podmínkách. Předejde tak případným problémům, že se vám vozík někam nevejde, nebo že nezvedne břemeno, jak vysoko potřebuje apod.

19)   Dostupnost servisu
Časová a cenová dostupnost servisu + popř. zda má vaše servisní firma zkušenosti s opravou tohoto typu / značky manipulační techniky.

*****

VZHŮRU DO VÝBĚRU

Věříme, že vám tyto informace pomohou pořídit si ten správný čelní  vysokozdvižný vozík! Podívejte se na naši bohatou nabídku vysokozdvižných vozíků a vyberte si prostřednictvím filtrů tu nejvhodnější ještěrku :-) pro vaše potřeby.

Kompletní nabídka manipulační techniky

Nenašli jste, co hledáte? Napište nám: obchod@mojemt.cz. Rádi Vám pomůžeme!