- Čelní VZV
- BMJ #016
Jak SPRÁVNĚ DEFINOVAT PARAMETRY čelního vysokozdvižného vozíku (čelní VZV) – část 2
Průvodce výběrem čelního vysokozdvižného vozíku – část 2 I MojeMT.cz
Pojďme společně poodhalit rozhodovací mapu zákazníka při pořízení čelního vysokozdvižného vozíku. Tento univerzální návod platí při nákupu:
I. použitého (ojetého) stroje – v takovém stavu, jak se aktuálně nachází - bez repase. Většinou prodávající neposkytuje záruku.
II. použitého repasovaného (ojetého) stroje – většinou po provedené údržbě a s platnou technickou kontrolou. Rozsah repase si definuje každý prodejce manipulační techniky sám. Záleží také na stavu konkrétního stroje. V nejvyšší úrovni repase dostáváte stroj snadno zaměnitelný s novým vozíkem a se zárukou min. 6 měsíců a „pár stovek“ motohodin (MTH - dle toho, co nastane dříve).
III. nový stroj – prostě nový vozík se zárukou min. 12 měsíců nebo 1.200 motohodin (MTH - dle toho, co nastane dříve).
A) ZÁKLADNÍ parametry při výběru čelního VZV
1) Použitý x použitý repasovaný x nový vozík
Při rozhodování, zda-li si pořídit použitý, resp. použitý repasovaný, nebo nový stroj rozhoduje převážně:
• "finanční síla" zákazníka = kolik peněz hodlá za vozík utratit
• nasazení vozíku = kolik motohodin (MTH) ročně najezdí
Pokud chcete používat vozík pouze pro občasnou manipulaci, doporučujeme sáhnout po použité, popř. repasované manipulační technice. Alternativou je ale i krátkodobý pronájem.
2) Pohon
U čelního vysokozdvižného vozíku (VZV) se
musíte rozhodnout, jaký pohon zvolíte. Aktuálně již neplatí: venkovní provoz = nafta, LPG, LPG/benzin; vnitřní provoz = elektrický pohon,
popř. LPG. Elektrické vozíky jsou dnes již přizpůsobeny pro 100% venkovní provoz,
včetně možnosti nabíjení v netemperovaných halách.
3) Nosnost vozíku
V závislosti na hmotnosti manipulovaného břemene a max. výšce, kam je
potřeba břemeno uložit, vyberte vhodnou max. nosnost vozíku. Pokud si nejste
jisti, zdali vytipovaný vozík manipulaci zvládne, vyžádejte si tzv. zátěžový
diagram k danému stroji (povíme si o něm příště).
4) Výška zdvihu vozíku
Pokud
manipulujete náklad na EUR paletě, počítá se min. výška zdvihu vysokozdvižného
vozíku následovně:
max. výška uložení = max. zakládací výška regálu
+ 100 mm (= výška EUR palety)
+ min. 100 mm pro zdvih nad poslední zakládací úroveň
U výšky zdvihu je potřeba znát provedení zvedacího rámu (tzv.
zvedačky):
■ teleskop (duplex) bez volného
zdvihu
■ duplex s volným
zdvihem
■ triplex
Typ rámu souvisí:
• se stavební výškou vozíku, resp. maximálním zdvihem
• s volným zdvihem (výška, po kterou se nemění stavební výška vozíku = nevysouvá se rám zvedačky)
• s volným průhledem přes zvedačku (např. u duplexu bez volného zdvihu vám nepřekáží uprostřed pístnice => krásný výhled z místa řidiče na manipulované břemeno)
• s cenou - platí hlavně u nových vozíků (za triplex si připlatíte)
5) Stavební výška vozíku
Určitě by vás měla zajímat v případě, že budete manipulovat v prostoru se sníženým stropem, popř. máte nižší výšku průjezdních vrat.
6) U repasované techniky dále
• rok výroby
• aktuální nájezd motohodin (MTH)
• značka vozíku (zkušenosti s tímto výrobcem manipulační techniky, se servisem, s obchodníkem, zda se vám daná barva vozíku líbí)
• rozsah repase (optimálně zjistit, co se měnilo)
• záruka (počet motohodin a počet měsíců)
• prodejní cena!
• zda-li je doprava vozíku k vám zdarma
Poznámka:
Je důležité vědět, kdy byla provedena poslední údržba na vozíku, její rozsah a dokdy je platná (roční) technická kontrola.
U elektrických vozíků s trakční baterií si doporučujeme vyžádat:
- údaje o baterii uvedené na štítku = napětí (V), kapacita (Ah) a rok výroby
- aktuální stav baterie = aktuální kapacita, popř. aktuální test výdrže baterie na jedno nabití a zda byly provedené servisní úkony (např. desulfatace baterie)
- stav a typ nabíječe
Mrněte na www.mojemt.cz -> všechny výše uvedené parametry si snadno vyfiltrujete a najdete vozík dle vašich požadavků a představ!
B) OSTATNÍ parametry při výběru čelního VZV
7) Počet hydraulických funkcí
Pokud má vozík jednu hydraulickou funkci, může se využít např. na boční posuv.
Potřebujete-li sofistikovanější řešení (např. pozicionér s integrovaným
bočním posuvem, otoč s bočním posuvem, boční posuv + teleskopické vidlice apod.), musí mít stroj dvě hydraulické funkce.
8) Typ
ovládání hydraulických funkcí
• klasické pákové
• minipáky (2, 3
nebo 4)
• joystick
• prstové ovládání
9) Typ ovládání pojezdu vozíku
• „klasické“ => pedály: plyn + brzda
• „dvojpedál /Linde standard/“ => pedály:
jízda dozadu + brzda + jízda dopředu
10) Délka
nosných vidlic
Standardně bývá 1150 mm (resp. 1100 mm -> 1200 mm pro bezpečnou
manipulaci EUR palet), ale není problém žádat kratší (např. 800 mm), popř.
delší vidlice (nap. 1600 mm -> 2400 mm).
Pokud nepotřebujete mít trvale delší vidlice, doporučujeme řešit tuto výzvu tzv. návleky na vidlice, resp. nástavci na vidlice. Kromě požadované délky nástavců na vidlice dejte pozor i na průřez návleků, aby vám zakoupené návleky pasovaly na nosné vidlice vašeho vozíku.
11) Typ a
provedení pneumatik
• vzdušnicové
• plné = superelastické (SE); mohou být černé, popř. bílé = nešpinící
12) Místo
pro řidiče
Ochranný
rám | Ochranný rám + střešní okno | Polokabina (přední + střešní okno,
popř. přední + střešní + zadní okno) | Plná kabina (včetně
dveří) | Plná kabina + topení | Plná kabina + topení + klimatizace
13) Osvětlení
• počet světel –> nejčastěji bývají 2x přední + 1x zadní
• provedení –> moderní úsporná LED světla s větší svítivostí, nebo
klasické halogen světla
• použití –> pracovní osvětlení, přídavné pracovní osvětlení, poziční osvětlení, svítilna s integrovaným ukazatelem směru jízdy (blinkr)
14) Bezpečnostní prvky
• maják
• akustická výstraha při couvání (= pípák)
• FloorSpot / BlueSpot / modré bezpečnostní světlo (dopředu / dozadu) = slouží jako bezpečnostní prvek. Jedná se o neoslňující LED světlo a v tomto případě je upevněno na stožáru vozíku. Je promítáno na podlahu v podobě modrého bodu (statického nebo dynamického) a to vždy cca 8 metrů před / popř. za vozíkem. Snižuje se tímto riziko střetu osob s technikou - a to zejména v nepřehledných místech skladu (např. při výjezdu vozíku z regálové uličky).
• nově se vyskytuje požadavek na zónovou ochranu = světlo výstražné zóny = boční výstražná světla promítají červené světelné pruhy vlevo a vpravo vedle vozíku na podlahu a varují tím hlavně chodce a také projíždějící manipulační techniku.
15) Přístup k vozíku
• pomocí klíče
• PIN klávesnice
• čip, popř. ID karta zaměstnance – popř. možnost napojení na váš Fleet
management
16) Další možná opční výbava na vozíku
panoramatické vnitřní zrcátko (bývá
součástí základní výbavy vozíku); vnější zpětná zrcátka (levé + pravé);
autozásuvka na 12V; integrovaný vážní
systém; otočné sedadlo; sluneční roletka na čelním skle; otvírací střešní okno;
úprava do mrazírenského prostředí …
17) Pro elektrické čelní vysokozdvižné vozíky
• baterii
• nabíječ
Pozn.: u trakční baterie je nutné také řešit kanystr na
dolévání demineralizované vody => blíže k tomuto
tématu další příspěvek Blogu Mazaná ještěrka.
C) ZÁVĚREČNÁ DOPORUČENÍ při koupit čelního VZV
18) Možnost bezplatného
vyzkoušení vozíku
Dnes toto nabízí téměř všichni renomovaní prodejci
použité / repasované techniky.
Můžete si vybraný vozík vyzkoušet přímo ve svých
prostorech a podmínkách. Předejde tak případným problémům, že se vám vozík
někam nevejde, nebo že nezvedne břemeno, jak vysoko potřebuje apod.
19) Dostupnost servisu
Časová a cenová dostupnost servisu + popř. zda má vaše servisní firma zkušenosti s opravou tohoto typu / značky manipulační
techniky.
*****
VZHŮRU DO VÝBĚRU
Věříme, že vám tyto informace pomohou pořídit si ten správný čelní vysokozdvižný vozík! Podívejte se na naši bohatou nabídku vysokozdvižných vozíků a vyberte si prostřednictvím filtrů tu nejvhodnější ještěrku :-) pro vaše potřeby.
Kompletní nabídka manipulační techniky
Nenašli jste, co hledáte? Napište nám: obchod@mojemt.cz. Rádi Vám pomůžeme!