- Ručně vedený nízkozdvižný vozík (NZV)
- BMJ #008
Jak SPRÁVNĚ VYBRAT paletový ručně vedený NÍZKOZDVIŽNÝ vozík (ručně vedený NZV) – část 1 | RUČNÍ pohon
Průvodce výběrem paletového ručně vedeného nízkozdvižného vozíku s ručním pohonem (= paleťák) – část 1 I MojeMT.cz
Chcete si vy nebo vaši zaměstnanci výrazně zjednodušit manipulaci s paletami? Ať už manipulujete zboží na europaletě ve skladě, v prostorách vaši prodejny, potřebujete nakládat a vykládat materiál na paletě – ručně vedený nízkozdvižný (paletový) vozík je to, co hledáte. Ale jaký typ pro vás bude nejvhodnější? V tomto článku vám ukážeme, jak vybrat správný nízkozdvih!
Začneme ale chvilkou teorie – rozdílem mezi paletovým vysokozdvižným ručně vedeným vozíkem a paletovým nízkozdvižným ručně vedeným vozíkem.
Co je to nízkozdvižný ručně vedený paletový vozík
Nízkozdvižné ručně vedené paletové vozíky jsou zařízení usnadňující manipulaci s paletami po podlaze, resp. těsně nad podlahou a to převážně ve vnitřním prostoru. Vozík paletu pouze přizdvihne o cca 12 cm a umožní tak bezproblémový transport břemene po rovné povrchu.
Základní
členění těchto strojů je dle typu pohonu:
- paletové nízkozdvižné ručně vedené
vozíky s ručním pohonem
- paletové nízkozdvižné ručně vedené
vozíky s elektrickým pohonem
Co je to vysokozdvižný ručně vedený paletový vozík
Vysokozdvižné ručně vedené paletové vozíky se používají tam, kde je potřeba přemisťovat a skladovat zboží na paletách v regálech, popř. vychystávat ho s výškou zdvihu max. 6 metrů.
A) ÚVOD – nízkozdvižný ručně vedený paletový vozík s ručním pohonem
V první části tohoto průvodce se budeme věnovat kategorii paletových nízkozdvižných ručně vedených vozíků s ručním pohonem - slangově také „paleťákům“.
Díky minimalistické konstrukci vnímáme paleťáky jako výkonné a přitom levné skladové pomocníky. Jsou snadno manévrovatelné i v těch nejstísněnějších prostorech a používají se převážně na manipulaci pro krátké vzdálenosti. Tento typ vozíků vídáme také na korbách nákladních automobilů, kde řidičům pomáhají při nakládce a vykládce zboží na paletách.
Je nutné si ale uvědomit, že jsou taženy, resp. tlačeny manuálně, takže v rozsáhlých skladech bude manipulace s nimi pomalejší a bude vyžadovat určitou lidskou sílu. Hlavně při manipulaci těžkých břemen (nad 2500 kg) to chce silnou obsluhu - anebo použít nízkozdvih s elektrickým pohonem :-).
B) ZÁKLADNÍ parametry při výběru nízkozdvižného vozíku s ručním pohonem, možnosti provedení
1) Nový či
použitý?
Vzhledem k cenové dostupnosti nového „běžného“ paleťáku volí spousta zákazníků nový stroj.
U použitého vozíku dejte pozor na:
- stav opotřebení koleček: řídící (pod ojí), tak pojezdové (ve vidlicích vozíku)
- stav hydraulického ventilu: zda-li neteče (nejsou zřetelné úkapy oleje) a neuchází (drží vidlice v požadované výšce zdvihu). Doporučuje se výměna hydraulického oleje
- stav mechanického opotřebení: typu pokřivený rám, resp. vidlice se sbíhají apod.
2) Nosnost vozíku: od 2000 kg -> do 3000 kg.
3) Délka vidlic: standardně = 1150 mm. Mohou být ale kratší vidlice (např. 600 mm -> 1050 mm), nebo delší (1500 mm -> 2500 mm).
4) Typ koleček: toto rozdělení jsme si detailně popsali v příspěvku:
Jak
SPRÁVNĚ VYBRAT kolečka pro ruční paletový vozík (= paleťák) (mojemt.cz)
5) Počet koleček vidlí (pod nosnými vidlicemi):
a) Jednoduchá - pro rovné podlahy. Snadněji se s nimi zatáčí, nicméně opotřebovávají se více než tandemové provedení. Jednoduché kolečko je vždy kombinováno také s nájezdovým kolečkem na špičce vidlic pro snadnější zajíždění do palety přes dlouhou stranu.
b) Tandemová - tandemová, neboli zdvojená kolečka umožňují snadnější manipulaci s vozíkem při jízdě na nerovném povrchu či při příčné poloze palet. Snižují bodové zatížení, náklad se rozloží mezi obě kolečka, tím se sníží tření, a tím dojde k menšímu opotřebení každého kolečka.
6) Zdvih:
a) Standardní / klasický.
b) Rychlozdvih – díky rychlému zdvihu do nosnosti 120 kg stačí 3 pohyby ojí ke zdvihu palety nad zem, resp. 5 pohybů ojí do zvednutí palety do maximální výšky.
7) Válečky na koncích vidlic: pro snadné přejezdy prahů, obrubníků a výčnělků v podlaze.
8) Materiál ručního paletového vozíku:
a) ocelový s práškovým vypalovaným lakem = standardní provedení
b) galvanizovaný povrch odolný vůči korozi = pozinkované paletové vozíky, popř. nerezová ocel odolná vůči vodě a korozi (vhodné např. do potravinářského průmyslu, nebo laboratoří).
9) Opce váha: ideální řešení pro přepravu a vážení naráz. Pro všechny, kteří potřebují provádět indikativní kontrolu hmotnosti. Kapacity vážení bývá nejčastěji do nosnosti 2500 kg, v krocích po 100 g / 500 g / nebo 1000 g.
10) Opce brzda: přídavní nožní brzda pro fixaci předního kola paletového vozíku - stlačením na páku nožní brzdy se zafixuje přední kolo a tím zamezí pohybu paletového vozíku při přepravě.
11) Typ Nůžkový paletový vozík: je kombinací klasického vozíku a pracovního stolu. Výšku vozíku lze nastavit v rozmezí 85 mm –> 800 mm. Zdvih je realizován ručně, pomocí oje. Opčně je možné vybavit elektrickým zdvihem. Náklad můžete zvednout do požadované výšky a dále s ním manipulovat. Do výšky zdvihu 200 mm lze s vozíkem libovolně pojíždět, při vyšším zdvihu je již vozík ukotven a zajišťuje vynikající stabilitu. Nosnost vozíku je 1000 kg, popř. 1500 kg. Standardně je dodáván s polyuretanovými koly.
12) Typ Vozík s nízkým profilem vidlic: ke zvedání palet z výšky již 51 mm (např. IKEA palety).
13) Typ Extra úzký ruční paletový vozík: celková šířka bývá jen 450 mm; pro převoz břemen vážících až 2000 kg.
14) Typ Široký ruční paletový vozík: celková šířka může být 685 mm -> 1420 mm; pro převoz břemen vážících až 2500 kg; většinou zakázkové řešení.
15) Typ Terénní paletový vozík: pro manipulaci s břemenem v terénu a nerovném povrchu. Vysoká stabilita díky foukaným pneumatickým kolům.
16) Typ Speciální vozík s možností pojezdu ve čtyřech směrech: ideální k přepravě extrémně širokých, resp. dlouhých břemen, zejména v limitovaných prostorových podmínkách.
C) Nejběžnější provedení ručního paleťáku (pro manipulaci EUR palet)
- nosnost: 2000 kg –> 2500 kg
- délka vidlic: 1150 mm
- šířka vidlic: 520 mm –> 540 mm
- kola pod nosnými vidlicemi: většinou
tandem, polyuretanová
- řiditelná kola, pod hydraulickým systémem: většinou polyuretan
Pozn.: celková hmotnost takového běžného paleťáku je cca 70 kg.
V druhé části tohoto průvodce se zaměříme na paletové, ručně vedené nízkozdvižné vozíky s elektrickým pohonem.
Jak
SPRÁVNĚ VYBRAT paletový ručně vedený NÍZKOZDVIŽNÝ vozík (ručně vedený NZV) –
část 2 | ELEKTRICKÝ pohon (mojemt.cz)
*****
VZHŮRU DO VÝBĚRU
Pokud Vás oslovil paletový ručně vedený nízkozdvižného vozík s ručním pohonem, už víte, podle čeho se rozhodovat. Teď již zbývá zvolit si konkrétní model. Podívejte se na naši bohatou nabídku nových i použitých ručně vedených nízkozdvižných paletových vozíků s ručním pohonem (Ruční paletový vozík | MojeMT.cz) a vyberte si prostřednictvím filtrů ten nejvhodnější pro vaši potřebu.
Kompletní nabídka manipulační techniky
SOUVISEJÍCÍ
TÉMATA
1) https://www.mojemt.cz/blog/jak-spravne-vybrat-paletovy-rucne-vedeny-nizkozdvizny-vozik-rucne-vedeny-nzv-cast-2-elektricky-pohon
2) https://www.mojemt.cz/blog/jak-spravne-vybrat-kolecka-pro-rucni-paletovy-vozik-paletak