• Ručně vedený nízkozdvižný vozík (NZV)
  • BMJ #008

Jak SPRÁVNĚ VYBRAT paletový ručně vedený NÍZKOZDVIŽNÝ vozík (ručně vedený NZV) – část 1 | RUČNÍ pohon

Jak SPRÁVNĚ VYBRAT paletový ručně vedený NÍZKOZDVIŽNÝ vozík (ručně vedený NZV)  – část 1 | RUČNÍ pohon

Průvodce výběrem paletového ručně vedeného nízkozdvižného vozíku s ručním pohonem (= paleťák) – část 1 I MojeMT.cz

Chcete si vy nebo vaši zaměstnanci výrazně zjednodušit manipulaci s paletami? Ať už manipulujete zboží na europaletě ve skladě, v prostorách vaši prodejny, potřebujete nakládat a vykládat materiál na paletě – ručně vedený nízkozdvižný (paletový) vozík je to, co hledáte. Ale jaký typ pro vás bude nejvhodnější? V tomto článku vám ukážeme, jak vybrat správný nízkozdvih!  

Začneme ale chvilkou teorie – rozdílem mezi paletovým vysokozdvižným ručně vedeným vozíkem a paletovým nízkozdvižným ručně vedeným vozíkem.

Co je to nízkozdvižný ručně vedený paletový vozík

Nízkozdvižné ručně vedené paletové vozíky jsou zařízení usnadňující manipulaci s paletami po podlaze, resp. těsně nad podlahou a to převážně ve vnitřním prostoru. Vozík paletu pouze přizdvihne o cca 12 cm a umožní tak bezproblémový transport břemene po rovné povrchu.

Základní členění těchto strojů je dle typu pohonu:
 - paletové nízkozdvižné ručně vedené vozíky s ručním pohonem
 - paletové nízkozdvižné ručně vedené vozíky s elektrickým pohonem

Co je to vysokozdvižný ručně vedený paletový vozík

Vysokozdvižné ručně vedené paletové vozíky se používají tam, kde je potřeba přemisťovat a skladovat zboží na paletách v regálech, popř. vychystávat ho s výškou zdvihu max. 6 metrů.

A)    ÚVOD – nízkozdvižný ručně vedený paletový vozík s ručním pohonem

V první části tohoto průvodce se budeme věnovat kategorii paletových nízkozdvižných ručně vedených vozíků s ručním pohonem - slangově také „paleťákům“.

Díky minimalistické konstrukci vnímáme paleťáky jako výkonné a přitom levné skladové pomocníky. Jsou snadno manévrovatelné i v těch nejstísněnějších prostorech a používají se převážně na manipulaci pro krátké vzdálenosti. Tento typ vozíků vídáme také na korbách nákladních automobilů, kde řidičům pomáhají při nakládce a vykládce zboží na paletách.

Je nutné si ale uvědomit, že jsou taženy, resp. tlačeny manuálně, takže v rozsáhlých skladech bude manipulace s nimi pomalejší a bude vyžadovat určitou lidskou sílu. Hlavně při manipulaci těžkých břemen (nad 2500 kg) to chce silnou obsluhu - anebo použít nízkozdvih s elektrickým pohonem :-).

Jak SPRÁVNĚ VYBRAT paletový ručně vedený NÍZKOZDVIŽNÝ vozík (ručně vedený NZV) – část 2 | ELEKTRICKÝ pohon (mojemt.cz)

B)    ZÁKLADNÍ parametry při výběru nízkozdvižného vozíku s ručním pohonem, možnosti provedení 

1)   Nový či použitý?
Vzhledem k cenové dostupnosti nového „běžného“ paleťáku volí spousta zákazníků nový stroj.
U použitého vozíku dejte pozor na:
- stav opotřebení koleček: řídící (pod ojí), tak pojezdové (ve vidlicích vozíku)
- stav hydraulického ventilu: zda-li neteče (nejsou zřetelné úkapy oleje) a neuchází (drží vidlice v požadované výšce zdvihu). Doporučuje se výměna hydraulického oleje
- stav mechanického opotřebení: typu pokřivený rám, resp. vidlice se sbíhají apod.

2)   Nosnost vozíku: od 2000 kg -> do 3000 kg.

3)   Délka vidlic: standardně = 1150 mm. Mohou být ale kratší vidlice (např. 600 mm -> 1050 mm), nebo delší (1500 mm -> 2500 mm).     

4)   Typ koleček: toto rozdělení jsme si detailně popsali v příspěvku:
Jak SPRÁVNĚ VYBRAT kolečka pro ruční paletový vozík (= paleťák) (mojemt.cz)

5)   Počet koleček vidlí (pod nosnými vidlicemi):

a)      Jednoduchá - pro rovné podlahy. Snadněji se s nimi zatáčí, nicméně opotřebovávají se více než tandemové provedení. Jednoduché kolečko je vždy kombinováno také s nájezdovým kolečkem na špičce vidlic pro snadnější zajíždění do palety přes dlouhou stranu.

b)      Tandemová - tandemová, neboli zdvojená kolečka umožňují snadnější manipulaci s vozíkem při jízdě na nerovném povrchu či při příčné poloze palet. Snižují bodové zatížení, náklad se rozloží mezi obě kolečka, tím se sníží tření, a tím dojde k menšímu opotřebení každého kolečka.

6)   Zdvih:

a)   Standardní / klasický.

b)   Rychlozdvih – díky rychlému zdvihu do nosnosti 120 kg stačí 3 pohyby ojí ke zdvihu palety nad zem, resp. 5 pohybů ojí do zvednutí palety do maximální výšky.

7)   Válečky na koncích vidlic: pro snadné přejezdy prahů, obrubníků a výčnělků v podlaze.

8)   Materiál ručního paletového vozíku:

a)   ocelový s práškovým vypalovaným lakem = standardní provedení

b)   galvanizovaný povrch odolný vůči korozi = pozinkované paletové vozíky, popř. nerezová ocel odolná vůči vodě a korozi (vhodné např. do potravinářského průmyslu, nebo laboratoří).

9)   Opce váha: ideální řešení pro přepravu a vážení naráz. Pro všechny, kteří potřebují provádět indikativní kontrolu hmotnosti. Kapacity vážení bývá nejčastěji do nosnosti 2500 kg, v krocích po 100 g / 500 g / nebo 1000 g.

10) Opce brzda: přídavní nožní brzda pro fixaci předního kola paletového vozíku - stlačením na páku nožní brzdy se zafixuje přední kolo a tím zamezí pohybu paletového vozíku při přepravě.

11)   Typ Nůžkový paletový vozík: je kombinací klasického vozíku a pracovního stolu. Výšku vozíku lze nastavit v rozmezí 85 mm –> 800 mm. Zdvih je realizován ručně, pomocí oje. Opčně je možné vybavit elektrickým zdvihem. Náklad můžete zvednout do požadované výšky a dále s ním manipulovat. Do výšky zdvihu 200 mm lze s vozíkem libovolně pojíždět, při vyšším zdvihu je již vozík ukotven a zajišťuje vynikající stabilitu. Nosnost vozíku je 1000 kg, popř. 1500 kg. Standardně je dodáván s polyuretanovými koly.

12)   Typ Vozík s nízkým profilem vidlic: ke zvedání palet z výšky již 51 mm (např. IKEA palety).

13)   Typ Extra úzký ruční paletový vozík: celková šířka bývá jen 450 mm; pro převoz břemen vážících až 2000 kg.

14)   Typ Široký ruční paletový vozík: celková šířka může být 685 mm -> 1420 mm; pro převoz břemen vážících až 2500 kg; většinou zakázkové řešení.

15)   Typ Terénní paletový vozík: pro manipulaci s břemenem v terénu a nerovném povrchu. Vysoká stabilita díky foukaným pneumatickým kolům.

16)   Typ Speciální vozík s možností pojezdu ve čtyřech směrech: ideální k přepravě extrémně širokých, resp. dlouhých břemen, zejména v limitovaných prostorových podmínkách.

C)    Nejběžnější provedení ručního paleťáku (pro manipulaci EUR palet) 

- nosnost: 2000 kg –> 2500 kg
- délka vidlic: 1150 mm - šířka vidlic: 520 mm –> 540 mm
- kola pod nosnými vidlicemi: většinou tandem, polyuretanová
- řiditelná kola, pod hydraulickým systémem: většinou polyuretan
Pozn.: celková hmotnost takového běžného paleťáku je cca 70 kg.

V druhé části tohoto průvodce se zaměříme na paletové, ručně vedené nízkozdvižné vozíky s elektrickým pohonem.
 Jak SPRÁVNĚ VYBRAT paletový ručně vedený NÍZKOZDVIŽNÝ vozík (ručně vedený NZV) – část 2 | ELEKTRICKÝ pohon (mojemt.cz)

*****

VZHŮRU DO VÝBĚRU

Pokud Vás oslovil paletový ručně vedený nízkozdvižného vozík s ručním pohonem, už víte, podle čeho se rozhodovat. Teď již zbývá zvolit si konkrétní model. Podívejte se na naši bohatou nabídku nových i použitých ručně vedených nízkozdvižných paletových vozíků s ručním pohonem (Ruční paletový vozík | MojeMT.cz) a vyberte si prostřednictvím filtrů ten nejvhodnější pro vaši potřebu.

Kompletní nabídka manipulační techniky

SOUVISEJÍCÍ TÉMATA

1) https://www.mojemt.cz/blog/jak-spravne-vybrat-paletovy-rucne-vedeny-nizkozdvizny-vozik-rucne-vedeny-nzv-cast-2-elektricky-pohon

2) https://www.mojemt.cz/blog/jak-spravne-vybrat-kolecka-pro-rucni-paletovy-vozik-paletak