• Ručně vedený vysokozdvižný vozík (VZV)
  • BMJ #022

ZÁKLADNÍ ROZDĚLENÍ paletových ručně vedených VYSOKOZDVIŽNÝCH vozíků (ručně vedený VZV) - - - část 2

ZÁKLADNÍ ROZDĚLENÍ paletových ručně vedených VYSOKOZDVIŽNÝCH vozíků (ručně vedený VZV) - - - část 2

Průvodce výběrem paletového ručně vedeného vysokozdvižného vozíku - část 2 I MojeMT.cz

Při manipulaci zboží ve skladu se většinou ani nezastavíte. Obzvláště, pokud jde o rozlehlou plochu, čítající klidně i několik stovek m2. Jenže manuální skládání zboží z auta a následné zakládání do regálů  člověka může časem unavit. A jeho výkonnost rázem klesá. Chcete zaměstnancům ulehčit práci při manipulaci s materiálem na paletě ve vnitřních prostorách a umožnit jim udržet si vysoké tempo po celou pracovní dobu? S ručně vedeným vysokozdvižným vozíkem už pro vás bude skládání, zakládání i převážení zejména europalet hračka. Podívejte se, jak vybrat ten správný typ. 

Průvodce výběrem ručně vedeného vysokozdvižného vozíku

Ručně vedené VZV jsou excelentním pomocníkem pro každého, kdo manipuluje se zbožím na paletě ve skladě v místech s omezeným prostorem či úzkými uličkami. A jejich popularita neustálé roste. Dokážou totiž ve skladě plně nahradit klasické čelní VZV, a přitom stojí mnohem méně peněz.  Ale je důležité zvolit si vhodný typ stroje, protože každý se hodí do jiného provozu.

TYPY RUČNĚ VEDENÝCH VYSOKOZDVIŽNÝCH VOZÍKŮ

1.      Plně manuální ručně vedené vysokozdvižné vozíky

Plně manuální ručně vedený vozík (tzn. ruční / mechanický pojezd a zdvih) vám doporučujeme, pokud čas od času potřebujete složit nějaký materiál z auta a založit jej do regálu a zatím si půjčujete vozík od sousedů. Popř. manipulujete paletu na velmi krátkou vzdálenost, nebo nechcete investovat hodně peněz do sofistikovanějšího, plně elektrického pomocníka. Spousta zákazníků využívá tento typ VZV i jako zdvižný a pracovní stůl.

Tento typ vozíků se používá spíše pro lehčí EUR palety s váhou 1000 kg až 1500 kg, max. však 2000 kg; výška zdvihu bývá obvykle do 3000 mm; délka vidlic = 1150 mm.   

Tento typ vozíku ale není vhodný pro každodenní zakládání většího množství materiálu do vysokých regálových míst. Nedoporučujeme také pro manipulaci těžkých palet – hodně byste se nadřeli :-(.

2.      Ručně vedené vysokozdvižné vozíky s elektrickým zdvihem a manuálním pojezdem

Ručně vedený vozík s elektrickým zdvihem a manuálním pojezdem bude pro vás ideální volbou, pokud se pohybujete po rovném povrchu, přemísťujete paletu na kratší vzdálenosti a potřebujete pravidelně obsluhovat i vyšší regály.

Je to kompromis mezi plně elektrickým VZV a ručně vedeným VZV s mechanickým pojezdem. Odpadá u tohoto typu VZV zdlouhavé ruční pumpování nákladu.

Parametry vozíku jsou podobné jako u první kategorie VZV s mechanickým pojezdem a zdvihem. Také je určen převážně pro manipulaci s EUR paletami.

Oproti plně elektrickému VZV je mnohem levnější. Pozor – s jízdou po nerovné ploše (a obzvláště pak v případě, když nese těžší náklad) však můžete mít velké problémy :-(.

3.      Ručně vedené vysokozdvižné vozíky s elektrickým pojezdem i zdvihem

Ručně vedené vysokozdvižné vozíky s elektrickým pojezdem i zdvihem využijete ve vašich skladech pro přesun zejména EUR palet na delší vzdálenost a zároveň je můžete využít i pro stohování palet, nebo zakládání palet do regálů. Díky špičkové obratnosti a snadnému ovládání jsou zejména ve skladech s menší uličkou rychlejší než čelní VZV.

Tento typ vozíků můžete vybírat dle následujících parametrů: nosnost = 1000 kg až 2000 kg; výška zdvihu = od 1500 mm do 6000 mm; délka vidlic obvykle = 1150 mm; mohou být ale i kratší, např. 800 mm, popř. delší, např. 2400 mm.

Tento typ ručně vedeného VZV s elektrickým pojezdem i zdvihem můžete mít s níže uvedenými opcemi:

I.   Plošinka pro spolujízdu řidiče

a)   S plošinkou pro spolujízdu řidiče
-> hodí se pro zdolávání větších vzdáleností ve skladě, např. více jak 20 metrů; pro velkou četnost manipulace palet; pokud chci zvýšit obsluze vozíku komfort a produktivitu. Dále – plošinku lze obvykle sklopit (pokud není tzv. „pevná“) a vozík lze využívat jako ručně vedený VZV bez plošinky pro spolujízdu řidiče (viz obrázek).
b)   BEZ plošinky pro spolujízdu řidiče

II. Iniciální zdvih / přízdvih bateriového prostoru / rampový přízdvih

a) S iniciálním přízdvihem, neboli s přízdvihem bateriového prostoru, popř. s rampovým přízdvihem
-> iniciální zdvih (přízdvih) zvětší světlou výšku ručně vedeného VZV => doporučujeme pro časté přejezdy přes rampu (např. vykládku kamionů), při nerovnostech ve skladě; nutnosti zdolávat lehké převýšení; manipulaci do/z výtahu (viz obrázek).
Pozn.: některé vozíky s iniciálním zdvihem jsou konstruovány pro běžný transport dvou palet najednou.
b) BEZ iniciálního zdvihu

III. Trakční baterie x li-Ion baterie (technologie) x gelová baterie  

a)   Trakční baterie
○ tradiční, nejrozšířenější provedení; jedná se o olověnou baterii s tekutým elektrolytem
○ životnost "běžné/klasické" trakční baterie = cca 1300 nabíjecích cyklů (podle EN 60 254-1). Doporučený režim: nabití do plna (= 100%) -> poté používat ve vozíku do minimální kapacity (= cca 20-25%+) a opět nabití do plna
○ nabíjecí doba (do plné kapacity baterie) max. cca 6 - 14 hodin; běžně cca 8 hodin (závisí na typu baterie, volitelné výbavě a hlavně druhu nabíječe)
○ po nabití nutnost dolévání tzv. demivody (= destilované, demineralizované technické vody) - optimálně přes tzv. Aquamatic (= AQ = systém centrálního dolévání demivody), popř. zvlášť do jednotlivých článků baterie
○ pro vícesměnný provoz doporučujeme výměnný systém trakční baterie:
- vozík by měl mít opci: boční výměna baterie; jinak se výměna musí provádět složitě pomocí jeřábu
- k vozíku je nutné si pořídit optimálně dvojitou válečkovou dráhu a propojovací kabel pro rychlou výměnu baterie ve vozíku
- a také samozřejmě druhou trakční baterii

b) Li-Ion technologie
 -> vozíky s touto moderní technologií Lithium Iontové baterie mají následující výhody:
možnost mezidobíjení (nabití na 50 % již za 30 minut; doporučeno mezidobíjet – jako mobilní telefon; pro vícesměnný provoz není nutná druhá baterie - jako u řešení trakční baterie)
bezúdržbový provoz (Li-Ion řešení nevyžaduje dolévání vody ani další údržbu)
krátký nabíjecí čas (cca 80 minut do plného nabití oproti minimálně šesti až osmi hodinám u trakční baterie)
vyšší životnost (dle druhu výrobců baterií / vozíků a dle toho, jak počítají "nabíjecí cyklus" => udávají 2.000 až 5.000 nabíjecích cyklů)
vyšší energetická účinnost (až o 15 % nižší potřeba energie k plnému nabití)

c) Gelová baterie 
-> pro vozíky s občasným použitím (z důvodu menší kapacity baterie na jedno nabití) | bezúdržbový provoz | možnost mezidobíjení.

*****

VZHŮRU DO VÝBĚRU

Nyní už víte, jaký typ ručního vysokozdvižného vozíku hledat a podle čeho se rozhodovat. Teď již zbývá zvolit si konkrétní model. Chcete raději nový vozík? Nebo dáte přednost použitému, ale přitom stále vysoce kvalitnímu vozíku za výhodnou cenu? Podívejte se na naši bohatou nabídku s použitými, repasovanými i novými ručně vedenými vysokozdvižnými paletovými vozíky a vyberte si prostřednictvím filtrů ten nejvhodnější pro vaše potřeby.

Kompletní nabídka manipulační techniky