• Ručně vedený vysokozdvižný vozík (VZV)
  • BMJ #021

Jak SPRÁVNĚ VYBRAT paletový ručně vedený VYSOKOZDVIŽNÝ vozík (ručně vedený VZV) - - - část 1

Jak SPRÁVNĚ VYBRAT paletový ručně vedený VYSOKOZDVIŽNÝ vozík (ručně vedený VZV) - - - část 1

Průvodce výběrem paletového ručně vedeného vysokozdvižného vozíku - část 1 I MojeMT.cz

K nalezení správného konkrétního modelu si potřebujete ujasnit, co a jak s vozíkem zamýšlíte manipulovat a podle toho vybrat ten, který bude nejlépe vyhovovat vašim požadavkům. Jaké parametry byste měli brát v potaz?

I.      Nový, nebo použitý?

Nebudeme si nic nalhávat, o peníze jde většinou opravdu až na prvním místě. Proto je záhodno položit si otázku, zda pro své účely potřebujete zcela nový, nebo jestli vám postačí použitý. Na našem portálu www.mojemt.cz najdete jak repasované, tak použité vozíky ve velmi dobrém stavu. A vy tak výrazně ušetříte  :-)!

II.      Nosnost

Jak těžké palety hodláte manipulovat? A jaká nosnost vozíku bude potřeba i v maximálním zdvihu? Mějte na paměti, že ručně vedené VZV nemají stejnou nosnost v celém rozsahu zdvihu, takže se raději ujistěte, zda opravdu zvládne to, co po něm budete chtít (viz zátěžový diagram, který musí být na každém VZV).

III.      Výška zdvihu

Jak vysoko je vámi plánované nejvyšší místo zakládání EUR palety? Pokud i se započítáním dvaceticentimetrové rezervy dosahuje cca 5,6 metrů, tak na to ty nejvýkonnější ručně vedené VZV stačí. V opačném případě ale už bude lepší podívat se na tzv. retraky.

IV.      Výška průjezdu

Jakým nejnižším místem budete projíždět? U opravdu nízkých průjezdů a vysokých max. zdvihů bývá zapotřebí speciální zdvihací věž „triplex“, popř. "duplex s tzv. volným zdvihem" (při zdvižených vidlicích se do určité výšky zdvihu nezvyšuje tzv. Stavební výška vozíku). Doporučujeme tedy u vozíku zkontrolovat parametr Stavební výška vozíku při spuštěném sloupu = min. výška vozíku. Někteří výrobci uvádějí tuto hodnotu jako Výška zvedacího zařízení v zasunutém stavu a v typovém listě ji označují jako „h1“.

V.      Další opce, resp. provedení ručně vedených VZV

○  Délka vidlic: standardně bývá 1.150 mm (pro manipulaci s EUR paletami); zakázkově je možné kratší (např. 800 mm), popř. delší (např. 2.400 mm při požadavku manipulace 2ks EUR palet najednou).

○  Rozměr přes vidlice: standardně bývá 560 – 570 mm (pro manipulaci s EUR paletami). Jedná se o vzdálenost vnějších hran vidlic vozíku a v typovém listě označen „b5“.

○  Plošinka pro spolujízdu řidiče:  S nebo BEZ

○  Iniciální zdvih / přízdvih bateriového prostoru / rampový přízdvih:  S nebo BEZ

○  Trakční baterie x li-Ion baterie (technologie) x gelová baterie:

=> Blíže k těmto třem opcím v dalším příspěvku Blogu Mazaná ještěrka: ZÁKLADNÍ ROZDĚLENÍ ručně vedených vysokozdvižných vozíků.

○  Elektrický vysokozdvižný vozík pro převoz dvou palet nad sebou: je ideální pro nakládání a vykládání EUR palet ve dvou vrstvách nákladu, popř. pro hospodárný transport břemen na delší vzdálenosti. Je možné si ho pořídit jak s plošinkou pro spolujízdu řidiče, tak bez.

○  Elektrický ručně vedený vysokozdvižný vozík v širokostopém provedení (tzv. „obkročák“): vozík má volné vidlice (jako např. čelní vozík), a proto je možné s ním například příčně nakládat uzavřené palety.

○  Úprava do mrazírenského prostředí: elektronika chráněna proti kondenzátu + v hydraulickém okruhu olej s vyšší viskozitou.

○  Úprava do výbušného prostředí EX: s ochranou proti výbuchu, značen jako EX. Blíže se k tomuto tématu vrátíme v dalším příspěvku Blogu Mazané ještěrky.   

○  SilentDrive: úprava pro tiché operace / provoz.

○  Proporcionální hydraulika: pro jemnější ovládání zdvihu. Pozor na levnější provedení ručně vedených VZV – obvykle tuto opci nemají a může být problém při požadavku na pomalý zdvih při skládání břemene.  

○  Ochranná mříž zvedacího rámu: místo plexiskla, které se často může poškodit. 

○  Tandemová nosná kola: lepé rozloží hmotnost břemene na nosných vidlicích a jsou příjemnější pro pojezd vozíku.

○  Měření výšky zdvihu: často doplněn barevným zátěžovým diagramem.

FloorSpot / BlueSpot / Modré bezpečnostní světlo: slouží jako bezpečnostní prvek. Jedná se o neoslňující LED světlo a v tomto případě je upevněno na stožáru vozíku. Je promítáno na podlahu v podobě modrého bodu (statického nebo dynamického) a to vždy cca 8 metrů před / popř. za vozíkem. Snižuje se tímto riziko střetu osob s technikou  - a to zejména v nepřehledných místech skladu (např. při výjezdu vozíku z regálové uličky).

○  Přehledný displej: dnes již bývá standardem barevný displej, který informuje obsluhu o stavu vybití baterie, nájezd MTH, jízdním režimu vozíku, servisní hlášení, popř. aktuální výšky zdvihu.

○  Přístup k vozíku: pomocí klíče (standardní provedení) / PIN klávesnice / čip, popř. ID karta zaměstnance.

○  Vestavěný nabíječ: 
:-))) = mohu nabíjet kdekoliv je zásuvka 230V.
:-((( = většinou osazen méně výkonným nabíječem, který nabije trakční baterii do plna až za cca 12 hodin.

*****

VZHŮRU DO VÝBĚRU

Nyní už víte, jaký typ ručního vysokozdvižného vozíku hledat a podle čeho se rozhodovat. Teď již zbývá zvolit si konkrétní model. Podívejte se na naši bohatou nabídku s použitými, repasovanými i novými ručně vedenými vysokozdvižnými paletovými vozíky a vyberte si prostřednictvím filtrů ten nejvhodnější pro vaše potřeby.

Kompletní nabídka manipulační techniky